Om content op de website optimaal mogelijk vindbaar te maken voor interne en externe zoekmachines hebben wij de volgende oplossingen toegevoegd aan het CMS en de website (Search Engine Optimalisation of SEO).
Interne zoekmachine
Autocomplete
Toont zoekresultaten terwijl je typt voorbeeld van autocomplete zoeken bij Gemeente Bunschoten
Fuzzy zoeken
Of de "Bedoelde u" functie waarmee spellingsfouten toch leiden toch de juiste resultaten
Aanbevolen zoekresultaten
Als een item een nog hogere waardering nodig heeft kan er gebruik gemaakt worden van de functie "Aanbevolen zoekresultaten". Deze worden gepresenteerd boven de normale gevonden resultaten. Meer informatie: Aanbevolen zoekresultaat aanmaken
Meest gebruikte zoekopdrachten vastzetten/pinnen
Bij een landingspagina met layout "cascada" wordt de zoekpagina als overlay getoond welke geeft focus tijdens het zoeken (https://www.bergenopzoom.nl/)
In de zoeken overlay kun je de meest gebruikte zoekopdrachten vastzetten/pinnen, zoals bij https://www.breda.nl/
Synoniemen
Webmaster kan heel eenvoudig synoniemen van zoekwoorden toevoegen aan een pagina
Intern en externe zoekmachines
Metatags
Bij alle content items zijn metatags aanwezig. Deze metatags worden door zoekmachines gebruikt om beter te classificeren. De metatags worden zoveel mogelijk automatisch gevuld op basis van de content in het item zelf. Optioneel kan de redacteur zelf de gebruikte metatags aanpassen.
Robots.txt
Elke website wordt geleverd met een “Robots.txt” waarmee wordt aangegeven hoe crawlers van zoekmachines jouw website eenvoudig en efficiënt kunnen indexeren.
Sitemap.xml
Standaard wordt ook een sitemap.xml bestand meegeleverd welke door zoekmachines gebruikt wordt als startpunt voor het indexeren. In deze sitemap.xml staan alle gepubliceerde contentitems zodat altijd alle content geïndexeerd wordt. De sitemap is te vinden op de url: https://www.jouworganisatie.nl/sitemap.xml
Items welke in de sitemap.xml staan krijgen een prioriteit en updatefrequentie mee waarmee de zoekmachines content belangrijker of minder belangrijk kunnen classificeren. Standaard is er in het CMS al ingeregeld welke contenttypes een hogere prioriteit (bv. producten en diensten) krijgen en welke een lagere (bv. archiefpagina’s). Als redacteur heb je in het CMS ook invloed om per item deze prioriteit en updatefrequentie aan te passen om zo een optimale inrichting te krijgen. Zie meer informatie: Zoek boosting
Schema.org
Omdat de klantreis meestal start op Google (of andere externe zoekmachines) hebben wij op alle content types het schema.org schema toegepast. Door het toevoegen van deze metadata kunnen de zoekmachines nog beter content classificeren en daardoor beter presenteren als zoekresultaat. Nieuwsberichten, vacatures, blogs, producten en diensten zijn hierdoor aanzienlijke beter vindbaar (hogere posities in ranking, meer pageviews, hogere klikdoor ratio etc.). De redacteur dient enkel de content toe te voegen aan het contentitem, de rich-snippets worden vervolgens automatisch op basis van de content aangemaakt en toegevoegd aan de pagina op de website. De redacteur heeft hier dus in de praktijk geen extra werklast van maar heeft wel de best mogelijke zoekresultaten!
SEO-toolkit
Bij ieder content item is de seo-toolkit beschikbaar. Zie meer informatie: SEO-toolkit
Zoeken geavanceerd
Bij de meeste gemeentelijke websites wordt de zoekfunctionaliteit ingeregeld door 1 zoekbalk te presenteren en de resultaten te tonen op basis van relevantie. Deze functionaliteit bieden wij ook. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om de zoekfunctionaliteit uit te breiden door te werken met meerdere segmenten. Denk hierbij aan een segment “content van de website”, een segment “bekendmakingen” of bijvoorbeeld een externe website “verkiezingen”. Vervolgens kunnen we een geavanceerde zoekpagina inrichten waarop we 1 of meerdere segmenten toevoegen waarop bezoekers vervolgens kunnen filteren. Filteren kan dan op het segment maar ook op periode (afgelopen 24 uur, week, maand, jaar) of publicatiestatus (actieve resultaten, gearchiveerde resultaten). Op deze manier kan een bezoeker zijn zoekopdracht verfijnen om te komen tot een vervolg van zijn klantreis.